Presidentinvaalikatsaus Vaasan osalta

Perussuomalaisten presidenttiehdokas Laura Huhtasaari menestyi Vaasassa yli odotusten

Vaasassa Perussuomalaisten presidenttiehdokas Laura Huhtasaari onnistui yli odotusten. Tästä saavat ottaa kunnia myös paikallisyhdistyksen aktiiviset toimijat, jotka loppusyksystä aina vaalien viime metreille tekivät itseään säästämättä hurjan työmäärän.

Työ palkitsee tekijänsä, sanotaan. Tässä tapauksessa se oli aivan totta.

Laura Huhtasaari sai Vaasassa kahdeksasta presidenttiehdokkaasta kolmanneksi eniten ääniä. Istuva presidentti, kokoomuksen Sauli Niinistö sai Vaasassakin selvästi eniten ääniä, mutta toiseksi sijoittunut vihreiden Pekka Haavisto kukisti vain nipin napin Huhtasaaren.

Huhtasaari otti Vaasassa monta arvokasta päänahkaa. Hän jätti taakseen mm. rkp:n Torvaldsin, demareiden pahasti epäonnistuneen Tuula Haataisen, keskustan molemmat ehdokkaat Vanhasen ja Väyrysen jne.

Huhtasaari sai Vaasassa kaikkiaan 3174 ääntä, prosentteina mitattuna 8,7. Ennakkoon Lauraa äänesti 7,4 % ja varsinaisena vaalipäivänä 9,8 % äänioikeutetuista.

Suomi takaisin-kampanja puri

Laura Huhtasaari kampanjoi Vaasassa kerran, mutta sitäkin enemmän Huhtasaaren ja perussuomalaisten sanomaa Vaasassa veivät eteenpäin paikalliset aktiivit jakaen tuhansia ja taas tuhansia Lauran vaalilehtiä ja -esitteitä. Huhtasaaren Suomi takaisin-kampanja oli hyvin esillä myös vuoden vaihteessa ilmestyneessä Vaasan Perussuomalaisten omassa lehdessä.

Laura Huhtasaaren viesti vaasalaisillekin oli tammikuisessa toritilaisuudessa hyvin selkeä.

– Seuraan huolestuneena, mitä rakkaalle kotimaallemme on tapahtumassa – turvallisuuden ongelmat, pahoinvointi ja syrjäytyminen, päätösvallan siirtyminen jonnekin muualle, kasvavat hyvinvointierot, hallitsematon maahanmuutto, talouden ongelmat. Koska haluan muuttaa asioita, olen mukana politiikassa. Haluaisitko sinä olla mukana auttamassa minua auttamaan tätä maata?, kysyi Huhtasaari ja ainakin Vaasan torilla kansa vastasi “kyllä”.

Huhtasaari useissa äänestyspisteissä kakkosena

Vaikka Huhtasaari sijoittui kokonaisäänimäärässä kolmanneksi, oli hän peräti kahdeksassa äänestyspaikassa Vaasassa selkeästi kakkosena.

Parhaan tuloksen otti Vaasan Vähänkyrön kirkonkylältä, jossa Lauran ääniosuus oli upea 14,2 %. Toiseksi parhaan tuloksen Huhtasaari teki Ristinummi-Kappelimäki-alueella, jossa Lauraa äänesti 14,1 %. Myös seuraavissa äänestyspaikoissa Huhtasaari oli äänimärältään toiseksi suosituin: Tervajoki 13,7 %, Haapaniemi-Vanha Vaasa 12,3 %, Asevelikylä-Teeriniemi 11,7 %, Merikaarto 11,5 %, Huutoniemi-Melaniemi 11,4 % ja Suvilahti 11,0 %.

Kaiken kaikkiaan Perussuomalaiset saavat olla enemmän kuin tyytyväisiä Huhtasaaren äänimäärään ja hänen kampanjansa sanomaan. Valtakunnallisesti kolmas sija, Vaasan vaalipiirin ja Etelä-Pohjanmaan piirin kakkossija ja Vaasan kaupungin kolmossija antoivat hyvän kuvan siitä, että Perussuomalaiset on poliittinen voima, joka on tullut jäädäkseen. Tästä puolueen on Vaasassakin hyvä jatkaa kohti maakunta- ja eduskuntavaaleja.

Teksti: Juha Rantala

Laura Huhtasaari on Vaasan torilla saanut rinnalleen puoluekaverin Vaasasta eli Jorma Huhtalan. Kuva on viime keväältä. -Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 30.1.2018