Perussuomalaisilla herätyksen paikka

Vaasalainen perussuomalainen Matias Kvist ei liputa Tynkkysen listan puolesta. – Kuva: Juha Rantala

Ylen gallup kertoi lokakuun alussa karua kieltään siitä, kuinka viime eduskuntavaalien äänestäjät kokevat Perussuomalaisten onnistuneen hallituksessa.
Maanantaina 6.10. Perussuomalaisten 3.varapuheenjohtaja Sebastian Tynkkynen aloitti nimien keräämisen, jotta puolue kutsuisi koolle kokouksen, missä äänestettäisiin Perussuomalaisten hallituksessa jatkamisesta. Tynkkynen ilmoitti välittömästi galluptuloksen jälkeen, että “mitäs minä sanoin.” Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että vielä hallitustaipaleen alussa Tynkkynen juhli hallitukseen lähtöä suurin sanankääntein.

Tynkkysen mukaan kannatuksen lasku selittyy maahanmuuttopolitiikalla. Tämä on myös oma syyni olla allekirjoittamatta kyseistä paperia. Vaikka olen vahvasti sitä mieltä, että maahanmuuttopolitiikka ei ole tarpeeksi vahvaa, en näe minkään asian ratkeavan hallituksesta lähtemällä. Ainoa syy, miksi olisin valmis hallituksesta lähtöön ovat säästöpäätökset. Kun sekä työntekijöiltä, opiskelijoilta ja vieläpä eläkeläisiltä viedään, niin se sotii mielestäni täydellisesti arvomaailmaani vastaan. Sellaista minä en voi hyväksyä.

Tynkkynen oli itse suuressa roolissa hyväksymässä Perussuomalaisissa Nuorissa kannanottoa, jossa kannatettiin voimakkaasti hallituksen pakkolakipakettia, joka nyt onneksi on edes osittain siirtymässä syrjään. Itse Perussuomalaisten Nuorten hallituksen jäsenenä irtsisanouduin kyseistä kannanotosta. Pitäisikö minun nyt huudella, että mitäs minä sanoin? Vastaus on ei. Ainoa henkilö, jolla koen tähän olevan täyden oikeutuksen on Vesa-Matti Saarakkala. Hän oli ainoa, joka sanoi jo hallitusohjelman nähdessään, että huonosti käy tuolla ohjelmalla.

Uskon Tynkkysen omassa roolissaan käyneen puolueen sisällä keskusteluja asioista ennen ulostuloaan, tai ainakin pyrkineen siihen. Pidän kuitenkin Tynkkysen tapaa jokseenkin epämiellyttävänä. Tynkkynen vaati tiukempaa hallitusohjelman noudattamista. Sen saman hallitusohjelman, johon sisältyvät säästöpäätöksetkin. Tynkkysen vaatimuksille hallitusohjelman tiukemmasta noudattamisesta minä en tukeani anna, sillä hallitusohjelma on jo itsessään varsinkin maahanmuuton osalta hyvin tulkinnanvarainen.

Olin myös erittäin ilahtunut Tolppasen ulostulosta perjantain 9.10. Pohjalaisessa. Ennen kaikkea se varmisti sen, että hän on yhä sillä linjalla, joka tukee työväkeä (muukaan lukien eläkeläiset, työttömät ja opiskelijat). Itse olen aina käyttänyt itsestäni termiä “työväenpersu”, ja niin kuin voi arvata Tolppasen ulostulo vastasi hyvin pitkälle omia näkemyksiäni. Satuin kyseisenä päivänä kävelemään keskustassa kahvilan ohi, missä eräs vanhempi naishenkilö luki Pohjalaista ja hän sanoi toiselle: “No vihdoinkin se Tolppanen palasi.” Juuri siltä minustakin tuntui lukiessani kyseistä juttua.

Perussuomalaisten Nuorten hallituksen jäsen
Matias Kvist