Perussuomalaiset taas asialla! Kuntavaalien Kiitos-tapahtuma keräsi Vaasan torille mukavasti väkeä

Vaasan Perussuomalaiset kiittivät äänestäjiään mahtavasta kuntavaalivoitostaan järjestämällä lauantaina 17. heinäkuuta kauppatorilla Kiitos-tapahtuman. Oikeastaan Kiitos-tapahtumia oli kaksi, eli päivällä perussuomalaiset aktiivit esittäytyivät torilla ja illalla oli WS Areenalla sitten Kiitos -bileet, jossa oli elävää musiikkia ja karaokea.

– Sää suosi toritapahtumaamme ja meillä oli tosi mukava meininki. Paikalla oli kesälomakaudesta huolimatta hyvin kuntavaaliehdokkaitamme yleisön iloksi. Saimme myös vieraaksi aktiiveja Keski-Pohjanmaan puolelta sekä myös laihialaisia ja mustasaarelaisia perussuomalaisia. Tällainen piirien ja yhdistysten välinen kanssakäyminen on todella kiva juttu. Olemme Vaasan yhdistyksessä yrittäneet pitää kiinni siitä, että olisimme torilla ihmisten ilmoilla ainakin kerran kuussa. Tämä huomioitiin ja saimme siitä taas paljon myönteistä palautetta, ja se myös pantiin merkille, ettei muita puolueita vastaavasti näkynyt mailla ei halmeilla, jutusteli aina hyväntuulinen kaupunginvaltuutettu, piirin 2. varapuheenjohtaja ja varakansanedustaja Päivi Karppi.

Päivi Karpin mukaan keskustelut torilla sivusivat kuntavaaleja, perussuomalaisten tulevaa puoluekokousta, vaasalaisia askarruttanutta Wasa Station-hanketta sekä tietysti paljolti debattia herättänyttä vaasalaisen kansanedustaja Jukka Mäkysen (ps.) kolumnia pride- ja seksuaalivähemmistöistä.

– Kolumnini osoitti kouriintuntuvasti, kuinka ahdasmielistä porukkaa suurin osa vihreisiin päin kallellaan oleva pride- ja sateenkaariväki itse asiassa onkaan. He heittävät kuvaa ulospäin vapaamielisyydestä höystettynä sanan- ja mielipiteenvapauden puolesta puhuvista argumenteista, mutta totuus tästä liikkeestä on aivan toinen eli vastakkaisia mielipiteitä ei juuri suvaita eikä keskustelua haluta sallia. Omituista on myös se, kuinka paikallisen suomenkielisen valtalehden päätoimittaja alentuu selittelemään seikkaperäisesti lehdessään tälle pienelle, mutta äänekkäälle vähemmistölle, miksi kolumnini ylipäätään julkaistiin, peilaili Jukka Mäkynen runsaasti palstatilaa saanutta lehtikirjoitustaan.

Mäkynen oli suorastaan innoissaan kolumnistaan saamasta palautteesta.
– Toki kirjoitus poiki rikosilmoituksen ja onkin mielenkiintoista nähdä, minkälaisin perustein mahdollisesti oikeusistuimiin sitten lähdetään, jos lähdetään. Näiden muutamien sateenkaariväen mielensä pahoittaneiden vastapainoksi en ole koskaan ennen saanut niin paljon kannustusta ja tukea mitä nyt on kohdalleni osunut. Toritapahtumassamme, kauppareissuilla, kaduilla jne. kymmenet ja kymmenet ventovieraat ihmiset ovat tulleet kannustamaan ja kiittämään, puhumattakaan siitä peukutuksista mitä mm. sosiaalisen median kautta on tullut.

Vaasan Perussuomalaisten sihteeri Risto Rintamäki on tuttu toimija ja aktiivi tämän laatuisissa toritapahtumissa.
– Vaikka pitkäjaksoinen kuntavaalikampanja varmasti on aktiivejamme uuvuttanut, niin kyllä tämä tapahtuma käy taas loistoesimerkistä, kuinka mahtava talkoohenki meidän porukassa on. Sen kyllä aistii kaikki osastollamme vierailleet.

Vielä kuntavaaleista. Perussuomalaiset oli Vaasassa kuntavaalien ylivoimainen voittaja ja ainoa puolue, joka lisäsi valtuutettujensa määrää. Vaasassa perussuomalaisten 66 kuntavaaliehdokasta äänesti 16,1 prosenttia äänestäjistä ja tuloksena oli 9 valtuustopaikkaa. Lisäystä edelliseen oli kolme ja ääniosuudessa peräti 6,3 prosenttia. Äänestysprosentti Vaasassa oli vain 55,8 prosenttia.

Vaasan Perussuomalaisten kuntavaalien Kiitos -tapahtuma keräsi kauppatorille runsaasti perussuomalaisia aktiiveja ja perussuomalaisten ystäviä. – Kuva: Juha Rantala

Helteinen lauantai-iltapäivän toritapahtuma on saatu päätökseen Vaasassa. Lauri ja Päivi Karppi sekä Risto Rintamäki ja Ismo Takala ovat tyytyväisiä päivän antiin. – Kuva: Juha Rantala

Kirjoitettu 29.7.2021