Perussuomalainen sanoma puri Pohjanmaan Suurmessuilla

Vaasan Perussuomalaiset suurmessuillaVaasan Perussuomalaiset avasivat omalta osaltaan kuntavaalikampanjansa Pohjanmaan Suurmessuilla. Palaute oli kannustavaa ja ilmeet perussuomalaisten osastolla olivat sen mukaiset. Jouni Helle, kansanedustaja Maria Tolppanen, Niina ja Timo Mäkinen, Jukka Mäkynen sekä Lauri Karppi viestittävät, että toreilla ja turuilla taas pian tavataan.  – Kuva: Juha Rantala

Pohjanmaan Suurmessut järjestettiin 20. kerran huhtikuussa Botniahallissa Mustasaaren puolella. Kaksipäiväisillä juhlamessuilla kävi vajaa 20 000 kävijää.

Ei siis ihme, että messujen järjestäjien ilme oli tapahtuman jälkeen aurinkoinen, mutta niin sitä se oli myös perussuomalaisilla.

Suurmessut oli perussuomalaisille kaikin puolin menestys ja tapahtumana onnistunut. Vanha, mutta ei suinkaan kulunut lausahdus, että perussuomalaiset on Suomen paras markkina- ja toripuolue, osoittautui jälleen kerran paikkansapitäväksi.

Perussuomalaisten osasto keräsi taas väkeä puoleensa kuin parhaina eduskuntavaalien alusaikoina. Palaute oli yllättävän myönteistä ja kannustavaa. Keskustelua toki käytiin monestakin kipeästä asiasta, mutta pääosin ymmärrettiin hyvin hallituksen ja sitä myötä myös perussuomalaisten tekemiä ratkaisuja. Moni messuvieras tuli päinvastoin kannustamaan puoluetta jaksamaan kovassa ja vaativassa työssä nostaa Suomi taas jaloilleen siitä taloudellisesta ja moraalisesta ahdingosta, johon yhteiskuntaamme rapauttava vihervasemmisto on meidät saattanut.

Kaupunginvaltuutettu  ja Vaasan Perussuomalaisten puheenjohtaja Jukka Mäkynen piti messujen antia rohkaisevana.

– Palaute todisti, ettei meidän pidä painaa päätämme alas, vaan meidän täytyy olla ylpeitä perussuomalaisuudestamme ja työstämme Suomen ja suomalaisten hyväksi. Saimme paljon kiitosta myös paikallisesta tekemisestämme ja siitä, että olemme konkreettisesti pienen ihmisen asialla. Tämä kaikki palaute ja mitä olen kuullut muualtakin kertoo sen taas kerran, että on vakavasti kyseenalaistettava median toiminta. Kaiken maailman gallupit on suurta huuhaata, jyrisi Mäkynen.

Samalla linjalla oli Vaasan yhdistyksen varapuheenjohtaja Niina Mäkinen.

– Ilmapiiri oli todella hyvä. Meillä Vaasassa on oma vankka kannattajajoukkomme ja uusiakin tulee riveihimme jatkuvasti. Tällaiset yleisötilaisuudet ovat aina olleet vahvuutemme ja jatkamme samaan malliin. Lapsiperheitä kävi juttelemassa yllättävän paljon, ja sehän lämmitti sydäntä. Myös suomenruotsalaisilta tuli positiivista palautetta. Kaiken kaikkiaan rohkaiseva kokemus.

Kaupunginvaltuutettu Jouni Helle puolestaan sanoi näiden tori- ja markkinatapahtumien osoittavan, että perussuomalaiset on parhaimmillaan kansan parissa.

– Elitismi ei meille sovi. Ja ei kansa tyhmää ole, sillä kyllä ihmiset ymmärtävät, että tiettyjä kipeitä päätöksiä on tehtävä saadaksemme kurssin taas kääntymään parempaan suuntaan. Myös vaali- ja hallitusohjelman ero tajuttiin. Hallitusohjelman toteuttaminen vaatii yhteisymmärrystä, ei sooloilua. Jatkossakin näen tärkeänä tällaisen jalkautumisen ihmisten pariin. Suorat kontaktit äänestäjiin täytyy säilyttää, korosti Helle.

Messuvieraiden kiinnostus perussuomalaisia kohtaan näkyi mm. siinä, että kaikki pr-tavara kuten myös niin puolueen kuin yhdistyksen lehdet jaettiin jo toisen messupäivän alussa loppuun. Tästä on hyvä jatkaa.

Kirjoitettu 14.5.2016