Köpingin markkinat 2015

Vaasalaiset perussuomalaisaktiivit:

Markkinat ovat oiva paikka lisätä vuorovaikutusta

Perinteiset Köpingin markkinat järjestettiin Vaasan Tervajoella jo 37. kerran. Vähänkyrön yrittäjien järjestämässä kaksipäiväisessä tapahtumassa heinäkuun viimeisenä viikonloppuna oli mukana tietysti myös perussuomalaiset. Perjantaina satoi ja vihmoi, ja lauantaina sai markkinaväki jo nautiskella auringonpaisteesta. Sää ei ennenkään ole ollut perussuomalaisille esteenä, eikä se ollut sitä nytkään. Perussuomalaisten osastolta löytyi hyväntuulista seuraa, ja taas se tuttu sanonta, että “perussuomalaiset on Suomen ylivoimaisesti paras toripuolue” piti konkreettisesti  taas paikkansa.

Kaupunginhallituksen jäsen ja kaupunginvaltuutettu Mauri Ollila touhusi markkinoilla kotikenttäedun turvin. Yrittäjänä toimivan Ollilan kotitalo on vain kivenheiton päässä markkinapaikasta, ja tuttuja riitti joka lähtöön. Hyvä, että mies ehti välillä käydä kahvit kumoamassa.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vaasan perussuomalaisten Mikael Ö ja Mauri Ollila päivystivät perjantaina puolueen osastolla.

Epävakainen sääkään ei pelottanut markkinavieraita. – Kuva: Juha Rantala

– Niin valtakunnalliset kuin paikallisetkin asiat puhuttivat ihmisiä markkinoilla. Kreikan tukipakettiasiat olivat päällimmäisinä esillä. Osa ymmärsi perussuomalaisten ratkaisut, osa taas ei halunnutkaan ymmärtää. Toki omia paikallisiakin asioita oli esillä yllin kyllin. Esimerkiksi Tervajoen pyörätien korjaaminen oli monien huulilla. Heille oli mukava kertoa, että kaupunki on myöntänyt hankkeelle varat, ja työ saattaa näin pian alkaa.
Ollila ennakoi kuumaa poliittista syksyä.
– Rahat ovat vähissä joka puolella ja vyötä pitäisi koko ajan vain kiristää. Helpolla päättäjät eivät pääse, tekivätpä he sitten mitä tahansa, mietiskeli omien laskujensa mukaan jo ainakin kolmansillekymmenille markkinoille osallistunut yrittäjä.

Samoilla linjoilla Mauri Ollilan kanssa oli myös Vaasan perussuomalaisten taloudenhoitaja Mikael Ö.
– Niin kuin Mauri tuossa jo sanoi, osa ymmärtää Kreikka-ratkaisumme, osa ei. Pitää muistaa, että nämä asiat eivät johdu tästä hallituksesta, vaan kolmannen tukipaketin päälinjaukset on tehty jo aiemmin. Mielestäni olisi vastuutonta lähteä hallituksesta, sillä paremmin rakennamme Suomea hallituksesta kuin oppositiosta käsin. Soinin linjaukset ovat täysin oikeita, ja suurin osa kansasta tämän ymmärtää.

Mikael Ö on toiminut Vaasan perussuomalaisten hallituksessa alusta alkaen niin taloudenhoitajana kuin sihteerinä.
– Kun tulin toimintaan mukaan, meillä oli Vaasassa neljä-viisi aktiivia. Nyt olemme vaalipiirin suurin yhdistys. Mitään emme ole saaneet ilmaiseksi, vaan luottamus ja status ovat tulleet kovan työn kautta. Ja eikös tämä kasvu kulje jollain lailla yksiin koko perussuomalaisen puolueen kannatuksen kanssa? Meilläkin oli viime kuntavaaleissa oma jytkymme, jolloin lisäsimme valtuutettujemme määrää Vaasassa yhdestä yhdeksään.

– Meitä perussuomalaisia on kiitetty vallankin siitä, että olemme esillä toreilla ja turuilla muulloinkin kuin vaalien alla. Se jos mikään osoittaa, että kannamme vastuuta Suomesta ja suomalaisista. Vuorovaikutus on tärkeää ja juttua piisaa. Se on nähty myös täällä Tervajoella, sanoo Mikael Ö.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lauantaina jo markkinoilla tarkeni.
Perussuomalaisten teltan uumenissa ajatuksia vaihtoivat Aulis Kotanen, Risto Suni, Mauri Ollila ja Maria Tolppanen. – Kuva: Juha Rantala
Kirjoitettu 22.8.2015