Eduskunnan puhemies Maria Lohela vieraili Vaasassa

Eduskunnan puhemies Maria Lohela (ps) vieraili Vaasassa ja Pohjanmaalla heinäkuun alussa. Lohela aloitti kaksipäiväisen työvierailunsa Pohjanmaalle ja Etelä-Pohjanmaalle Vaasasta, josta hän jatkoi matkaansa Laihian ja Seinäjoen kautta Alajärvelle ja Vimpeliin. Etelä-Pohjanmaalta rouva Lohelan ja hänen aviomiehensä matka jatkui kesäloman merkeissä Pohjois-Pohjanmaalle ja Nivalaan, josta hän on kotoisin.

Vaasassa Lohela tapasi lehdistön edustajat sekä oli mukana perussuomalaisten järjestämässä kansalaistapaamisessa Rewell Centerissä. Vaasassa nähtiin muutenkin arvovaltaisia vieraita, sillä kansalaistapaamisessa olivat mukana myös Perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Raimo Vistacka sekä kansanedustajat Reijo Hongisto ja Vesa-Matti Saarakkala.

Lohela2016

Eduskunnan puhemies Maria Lohela vaihtamassa kuulumisia, kun taas Perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Raimo Vistbacka syventyy juuri ilmestyneeseen Vaasan Perussuomlaiset-lehteen. – Kuva: Juha Rantala

Lohela jätti kuulijoihinsa ja jutustelukavereihinsa erittäin miellyttävän ja vaatimattoman kuvan.

– En ole kauhean kiinnostunut julkisuudesta, mutta välillä tämä kaikki on kyllä vähän pakollistakin. Haluan pitää siitä kiinni, että saan jatkossakin käydä rauhassa ulkona ja ostoksilla, naurahtaa eduskunnan puhemiehenä viime vuoden keväästä alkaen.

Lohela tiedostaa vallan hyvin asemansa valtakunnan hierarkian kakkoshenkilönä ja sen, että puhemiehenä hänen täytyy tavallaan toimia kaiken päivänpolitiikan yläpuolella. Siksi Lohela asetteleekin sanansa huolella.

– Olen kasvanut puhemiehen rooliin ja puoluepolitiikan ulkopuolelle asettuminen on ollut kaikin puolin avartavaa. Puhemiehenä olen pyrkinyt noudattamaan eduskunnassa tasapuolisuutta, niin että kaikki saavat äänensä kuuluviin.

Perussuomalaisten riveissä Lohelaa on nostettu Soinin kieltäytyessä jopa puolueen presidenttiehdokkaaksi.

– Olen otettu näistä puheista, mutta katsotaan nyt mitä kaikkea tässä vielä kesän ja syksyn aikana ehtiikään tapahtumaan. Elän muutenkin enemmän tässä hetkessä kuin huomisessa.

Lohela2016_et

Perussuomalaiset ehtivät Rewell Centerissä ryhmittyä porukkakuvaan. Eturivissä: Risto Suni, Vesa-Matti Saarakkala, Maria Lohela, Jukka Mäkynen, Janne Heinua ja Reijo Hongisto; keskellä: Ismo Takala, Asko Salminen, Raimo Vistbacka, Lauri Karppi ja takarivissä Risto Rintamäki ja Juha Rantala. – Kuva: Ville Jussila

PS!

Paikallinen levikkiään viimeisten vuosien aikana rajusti hävittänyt Pohjalainen kirjoitti eduskunnan puhemiehen Maria Lohelan vierailusta varsin asiallisesti. Piikkiä toki piti heittää Rewell Centerin kansalaistapaamisen yleisömäärästä. Hieman toki harmitti meitä paikallisia perussuomalaisiakin. Enemmän väkeä toki olisi saanut olla.

Mutta vierailu järjestettiin Vaasan osalta varsin kiireisellä aikataululla. Ja ainoa tapahtumasta tiedottava ilmoitus laitettiin juuri Pohjalaiseen. Ei ollut ilmoituksella mitään tehoa ja ne harvat, jotka lehteä enää tilaavat, eivät ilmoitusta olleet nähneet. Että se siitä väenpaljoudesta ja näkyvyydestä. Täytyy seuraavan vierailun yhteydessä miettiä muita ilmoitusvaihtoehtoja. Pohjalainen ei enää edes tavoita omaa harvenevaa lukijakuntaansa.

Teksti: Juha Rantala

Kirjoitettu 21.7.2016