Asumistuesta valuu kymmeniä miljoonia demareille ja vasemmistolle

matti_putkonen

Perussuomalaisten työmiehen Matti Putkosen mukaan vasemmistopuolueet SDP ja vasemmistoliitto pelaavat äärimmäisen härskiä peliä vähäosaisten asumistukirahoilla.

Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä (ps) aiheutti myrskyn eduskunnassa, kun hän ripitti SDP:n puheenjohtaja Antti Rinnettä ammattiyhdistysliikkeiden asumistukikikkailusta. Perussuomalaisten työmies  Matti Putkonen antoi myös vasemmistopuolueiden kuulla kunniansa tiedotustilaisuudessa.

Rinne väitti hallituksen leikkaavan asumistukia. Mäntylä muistutti vastauksessaan, etteivät asumistuet ole laskemassa, mutta sen sijaan ammattiyhdistysliike kuittaa asumistuista kymmenien miljoonien verovapaat osingot.

– Ylen tuoreen uutisen mukaan ay-liike on saanut viiden vuoden aikana 50 miljoonaa euroa VVO:n vuokraosinkoina. Ammattiliitot ja mm. Antti Rinne, joka on istunut Pron hallituksessa ja kuitannut vuokratuotoista verovapaat osingot. Vuokrien tuottoja maksatetaan suurelta osin pienituloisille maksettavilla asumistuilla, Mäntylä syytti.

Matti Putkonen ei ihmettele puolestaan, miksi SDP ja vasemmisto ovat vaatineet asumis- ja toimeentulotukien kasvattamista “naamat punaisina”.

– Molempien virallinen selitys on köyhän asialla oleminen. Totuus on tyystin toinen. Kummatkin puolueet hallinnoivat bulvaaneidensa kautta suurta vuokra-asuntomassaa. Ay-liike on niistä merkittävin.

Vaalikassoihin miljoonia euroja

Demarit ja vasemmisto voisivat Putkosen mukaan osoittaa aidosti olevansa köyhän asialla, jos noudattaisivat edes ARA:n sääntöjen mukaista vuokratasoa.

– Mutta toimitaan juuri päinvastoin. Ministeri Mäntylä nosti tämän kissan pöydälle eduskunnan kyselytunnilla ja sekös sai demarit kihisemään raivosta.

Putkonen paheksuu erityisesti SDP:n tapaa korottaa vuokra-asuntojen vuokria nopeammin kuin mitä asunnoista koituvat todelliset menot kasvavat.

– Vastoin ARA:n ohjeita, näin mahdollistetaan erityisesti demarivetoisille ay-liitoille hulppeat verovapaat osingot verovaroilla tuettujen vuokra-asuntoyhtiöiden tuotoista. Tuotoista on vuosien saatossa siirretty sekä demareiden että vasureiden vaalikassoihin miljoonia euroja. Monissa sivistyneissä länsimaissa tätä nimitettäisiin korruptiorenkaaksi.

– Eikä kyse ole mistään nappikaupasta, vaan valtio maksoi asumistukia yksin viime vuonna 1,5 miljardia euroa. Kaikki tutkimukset todistavat, että asumistukien korotukset valuvat suoraan vuokra-asuntojen omistajien taskuun eli VVO:ssa demareiden vaalitilille ay-liikkeen kautta.

Kirjoitettu 11.12.2015