Anne Rintamäki perussuomalaisiin

Alkavan poliittisen syksyn kuumin uutinen ainakin Vaasassa ja Pohjanmaan maakunnassa oli kaupunginvaltuutettu ja viime kevään kansanedustajaehdokas Anne Rintamäen siirtyminen keskustasta perussuomalaisiin. Politiikan sisäpiireissä oli mahdollisesta siirtymisestä puhuttu jo viime eduskuntavaaleista lähtien.
– Minua on eniten harmittanut keskustan linjattomuus, joka ilmenee niin hallituspolitiikassa kuin kuntatasolla. Keskusta mainostaa pitävänsä koko Suomen asuttuna, vaikka se on unohtanut täysin haja-asutusseudulla asuvat ihmiset. Huonoa hallituspolitiikkaa edustavat turveasiat, polttoaineveron korotukset alkoholiveron korottaminen.
Rintamäki kritisoi jyrkästi nykyisen punavihreän hallituksen politiikkaa ja ihmettelee sitä, miksi keskusta ylipäätään lähti mukaan tuollaiseen yhteistyöhön.
– Sen sijaan perussuomalaisten tiukka linja esimerkiksi maahanmuutossa sopii ajatusmaailmaani hyvin. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että tänne tullaan töihin, mutta tällaista sosiaalipummitouhua en voi millään muotoa hyväksyä.
Poliisityössään hän on kohdannut kaikenlaista, eikä pidä näkemästään.
– Tämänkin takia olen ollut hyvinkin maahanmuuttokriittinen. Meillä on huolia aivan tarpeeksi omastakin takaa, sanoo Rintamäki.

Anne Rintamäki on toista kautta Vaasan kaupunginvaltuustossa. Kuluvan valtuustokauden lopun hän edustaa siis perussuomalaisia. Viime kuntavaaleissa Vaasassa kauhavalaissyntyinen Rintamäki sai 345 ääntä ja viime kevään eduskuntavaaleissa 1 475 ääntä. Perussuomalaisten Vaasan valtuustoryhmä kasvaa Rintamäen siirron vuoksi kuudesta seitsemään, kun taas keskustan valtuustoryhmä supistuu kahdesta yhteen.

Rintamäen loikka ei yllättänyt

Vaasan Perussuomalaisten puheenjohtaja ja perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin tiedottaja ja vaalipäällikkö Juha Rantala ei ollut loppujen lopuksi yllättynyt Anne Rintamäen loikasta.
– Viime kevään ja kesän aikana asiasta keskusteltiin jonkin verran. Varsinainen siirto keskustasta perussuomalaisiin kävikin sitten nopeasti ja muutamassa päivässä asia oli paketissa. Mielestämme oli korrektia, että siirtyminen tapahtui nyt, siis ennen Vaasan kaupunginvaltuuston ensimmäistä kokousta kesätauon jälkeen. Jukka Mäkynen haki Annelta nimmarin puolueemme jäsenhakemuspaperiin ja kiikutti sen suoraan puoluesihteerille. Itse hoidin käytännön järjestelyt täällä Vaasan päässä.
Juha Rantala uskoo Rintamäen istuvan hyvin perussuomalaisten kuosiin.
– Emme ole olleet aatteellisesti ennenkään kaukana toisistamme ja olemme esimerkiksi valtuustossa olleet monessa asiassa samoilla linjoilla Rintamäen kanssa. Rintamäellä tulee uskoakseni olemaan jatkossa merkittävä rooli puolueessamme niin paikallis- kuin piiritasolla. Hän on antaa mm. erinomaisesti uutta potkua kuntavaalityöhömme, joka jo tähän saakka on sujunut paremmin mitä olemme odottaneet.

Vaasan perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Matti Vahtera ottaa ilomielin Rintamäen mukaan perussuomalaisten riveihin.
– Minun on helppoa toivottaa Anne lämpimästi tervetulleeksi riveihimme, ja uskon, että puhun koko jäsenistömme ja valtuustoryhmämme puolesta. Hänellä oli jo aiemmin vahvoja perussuomalaisia näkemyksiä monestakin asiasta ja sopivalla huumoripitoisella temperamentillaan hän sopii äärimmäisen hyvin ryhmäämme.

Samuel Martin

Kansanedustaja Jukka Mäkynen (ps.) sekä Vaasan Perussuomalaisten puheenjohtaja ja perussuomalaisten Etelä-Pohjanmaan piirin tiedottaja ja vaalipäällikkö Juha Rantala toivottavat Anne Rintamäen lämpimästi tervetulleeksi perussuomalaisiin. – Kuva: Samuel Martin

Kirjoitettu 31.8.2020