Pyykinpesua budjettikokouksesta

Vaasan kaupunginvaltuusto kokoontui budjettikokoukseen 13. marraskuuta. Budjettikokouksia, kuten muitakin valtuuston kokouksia, on mahdollista seurata netistä suorana ja jälkikäteen.

On mahtavaa, että vaasalaiset ja muut kiinnostuneet voivat seurata kokouksia ilman, että on pakko istua paikan päällä.

Torstaina 23. marraskuuta Pohjalaisen toimittaja Tiina Juujärvi kertoi omia kokemuksiaan budjettikokouksesta artikkelissa “Katsoin valtuuston kokousta päivän, enkä edes nukahtanut.”

Hän oli seurannut netin välityksellä kokousta. Toimittaja iloitsi SDP:n kokouksessa esiintuomista aiheista: lapset, nuoret ja veronkorotukset. Artikkelista saa käsityksen, että muut puolueet eivät ole lasten ja nuorten asialla.

Valtuustossa osa puolueista ja valtuutetuista ovat sellaisia, että joka aiheesta halutaan mennä pitämään puheita ja vaikka ei edes asiaa olisi, niin ihan asian vierestä. Tämä tuntuu olevan yleisesti hyväksyttävää.

Toimittaja toteaa: “Perussuomalaisten budjettipuheenvuoro meni vitsailuksi. Heidän edustajiensa kanssa olisi kiva lähteä kaljalle, mutta siinä kaikki”.

Uskon myös, että meidän kanssa olisi kiva lähteä kaljalle, mutta siinä ei ole kaikki!

Perussuomalaisesta valtuustoryhmästä pidettiin puhe strategiakartan mittareista, kaksi kävi pitämässä puheet kiintiöpakolaisista, yksi puhe oli vanhustenhoidosta ja minä puhuin subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta varhaiskasvatuskohdassa. Otin myös kantaa Vaasan sairaanhoitopiirin budjettilukuihin.

Itselleni jäi epäselväksi, mikä näistä kohdista oli toimittajan mainitsemaa vitsailua?

Perussuomalainen valtuustoryhmä teki paljon töitä budjettikokouksen eteen. Meilläkin oli listakokous 9. marraskuuta ja puhuimme budjetista myös Vaasan perussuomalaisten hallituksen kokouksen aikana ja kokouksen jälkeen. Jokainen myös tahollaan teki selvitystyötä tärkeiden asioiden eteen. Myös puheluita muiden puolueiden välillä käytiin. Itse pyysin lisätietoa ja -selvityksiä kokoukseen VSPH:ltä, kaupungin terveyspuolelta ja kaupungin virkamiehiltä.

Eli muutkin kuin SDP olivat tehneet paljon töitä ns. kulisseissa ennen tv-kameroita.

Kokouskäytäntönä perussuomalaisella valtuustoryhmällä on tavoitteena mennä pitkälti jo kaupunginhallituksessa päätettyjen asioiden mukaisesti. Meillä, kuten muillakin ryhmillä, on edustajansa hallituksessa, jossa asiat valmistellaan huolella.

Jos jatkuvia puheenvuoroja jokaisesta pykälästä ei tule, se ei tarkoita, että asia ei ole tärkeä, vaan, että se on hyvin valmisteltu. On turhauttavaa kokoustaa, että jollain ryhmittymällä on aina jokaiseen pykälään oma sana sanottavana. Oikeastaan silläkään ei tunnu olevan väliä, onko asiasta samaa mieltä vai vastaan. On vain niin mukava mennä eteen kuuntelemaan omaa ääntään. Tämä ei ole perussuomalaisten kokouskäytäntö, vaan sitten pidetään puheita, kun aiheesta on asiaa.

Olen seurannut valtuuston kokouksia netistä viitisen vuotta ja nyt saan itse olla salissa valtuutettuna. Mielestäni yhteistyö ja kokouskäytännöt ovat menneet selkeästi eteenpäin uuden valtuuston myötä ja toivon hyvän kehityksen jatkuvan.

Vuonna 2018 huolehditaan porukalla, että sosiaalihuolto ja perheneuvola saavat lisää resursseja, jotka nyt valitettavasti jäivät saamatta. Tehkäämme parannus yhdessä.

Päivi Karppi

Perussuomalaiset

Vaasan kaupunginvaltuutettu

Toisin kuin Pohjalaisen toimittaja asian näkee, niin Perussuomalaisten kaupunginvaltuutettu Päivi Karpin mielestä perussuomalaisten ryhmä tekee valtuustossa ja muissakin kaupungin toimielimissä hyvää ja vastuullista työtä. – Kuva: Juha Rantala